De vele gezichten van suiker

  • maart 12, 2020
  • Dieet

Suiker kent helaas vele gezichten. Dat maakt het voor jou niet makkelijker om te bepalen of een product echt suikervrij is of niet. Het ontbreken van “suikers” op de ingrediëntenlijst hoeft niet te betekenen dat het er niet onder een andere naam in zit.

En dat is geen fijne zaak, vinden ook veel gezondheidsorganisaties. Zij vinden dat mensen misleid worden door termen als “0% suiker” of “suikervrij”, als er vervolgens wel wordt gesproken over trehalose, een woord dat de meeste mensen nog nooit gehoord hebben.

Hoe wapen je je tegen de vele gezichten van suiker?

Dieetkompas zet ze op een rij

Gelukkig zijn er veel initiatieven op het internet terug te vinden waarbij de suikers ontmaskerd worden. Dieetkompas publiceerde een enorme lijst van synoniemen voor suikers en wijdde hier een compleet artikel aan, waarbij gewaarschuwd wordt voor de foutieve informatie op verpakkingen.

Omdat het lastig is al die suikers (zo rond de 150) uit je hoofd te leren, geeft Dieetkompas je ook een handig ezelsbruggetje mee: woorden die eindigen op ose, stroop of waar de term suiker in zit, zijn gewoon suikers en moet je laten staan.

Hiermee wordt het in de winkel een stuk eenvoudiger om je boodschappen af te stemmen op suikers!

Wees kritisch

Maar hoe leuk en leerzaam dat soort initiatieven ook zijn, het is het belangrijkste om zelf kritisch te blijven kijken naar boodschappen. Heb jij het idee dat iets niet lekker kan zijn zonder suikers, dan is het vaak ook niet geheel zonder suikers.

Kijk goed naar de verpakking en speur naar ingrediënten die wel eens andere benamingen voor suikers zouden kunnen zijn.

Ga voor natuurlijke producten

Wil je liever helemaal voorkomen dat je nog suikers koopt? Dan is het eigenlijk alleen maar aan te raden om voor zoveel mogelijk natuurlijke producten te gaan. Die kun je gewoon in de supermarkt halen en zijn onbewerkt. Dat betekent dat er geen suikers aan zijn toegevoegd om smaak te maken of om de producten er gelikter uit te laten zien.

In de biologische schappen van de supermarkt kun je hier veel voor vinden, maar je kan natuurlijk ook gewoon naar de groenteboer.

Recepten zonder koolhydraten

Ook kun je uitkijken naar koolhydraatarme recepten. Recepten waar weinig tot geen koolhydraten in zitten bevatten doorgaans ook geen suikers (suikers en koolhydraten zijn twee handen op één buik).

Koolhydraatarme recepten vind je niet alleen op internet, maar ook in veel verschillende kookboeken. De basis van een koolhydraatarm gerecht bestaat volledig uit suikervrije voedingsmiddelen. Je weet dus zeker dat je goed zit als je op deze recepten af gaat en de kans is klein dat je nog verborgen suikers tot je neemt.

Conclusie

Niets is wat het lijkt, zo blijkt maar weer. Ook producten die suikervrij of light zouden zijn, kunnen bomvol suikers zitten. Alleen heten ze dan anders. Door je hier bewust van te zijn kun je voorkomen dat jij in de toekomst producten koopt die helemaal niet zo suikervrij zijn als door de makers ervan beweerd wordt.

De lijst van Dieetkompas kan je helpen om de suikers te herkennen, maar door het genoemde ezelsbruggetje kun je ook voorkomen dat je suikers in je winkelwagentje laadt.




Geen reacties


You can leave the first : )



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *