Het yoghurt dieet versus het eiwitdieet

  • september 1, 2015
  • Dieet

Yoghurt dieetIn dit artikel willen we twee dieetvormen met elkaar vergelijken, te weten het yoghurt dieet en het eiwitdieet. Het yoghurt dieet valt onder de zogenaamde crashdiëten. Met een crashdieet kun je in korte tijd behoorlijk wat kilo’s verliezen. Helaas heeft een crashdieet vele nadelen, zo ook het yoghurt dieet. Daarentegen is het volgen van een eiwitdieet veel gezonder. We zullen dan ook beide diëten nader toelichten, waarbij we de overeenkomsten en voor- en nadelen van deze twee diëten zullen vermelden.

Wat is het yoghurt dieet?

 

Zoals gezegd is het yoghurt dieet een crashdieet. Het moge duidelijk zijn dat het eten van yoghurt tijdens dit dieet centraal staat. Het dieet duurt meestal slechts 5 dagen. Verspreid over de dag neem je tijdens dit dieet zo’n 2 liter yoghurt per dag, ofwel 4 á 5 keer een kommetje. Naast de yoghurt zijn er enkele producten die je tijdens een maaltijd mag nemen, zoals bijvoorbeeld 1 beschuit of 1 geroosterd sneetje brood. Ook een stuk fruit, wat groenten en koffie of thee zonder melk en suiker staan in het voedingsschema. Het yoghurt dieet is zeer streng en schrijft dan ook minder dan 1000 kcal per dag voor. De gemiddelde energiebehoefte van een man en vrouw bedraagt respectievelijk 2500 kcal en 2000 kcal. Je creëert dus een zeer negatieve energiebalans.

 

Wat is een eiwitdieet?

Een eiwitdieet is logischerwijs gericht op een forse hoeveelheid aan eiwitten in je voedingspatroon. Eiwitdiëten zijn zeer populair aangezien ze bewezen effectief zijn gebleken. De kracht van eiwitten is namelijk dat ze je hongergevoel ontnemen, waardoor je minder trek hebt in tussendoortjes. Het eiwitdieet is echter geen crashdieet, aangezien dit dieet op een meer verantwoorde en gezonde wijze je laat afvallen. Tijdens een eiwitdieet vervang je veelal zo veel als mogelijk de koolhydraten, welke bij overmatige inname al snel tot overgewicht kunnen leiden. De meeste eiwitdiëten gaan gefaseerd te werk: in de eerste fase begin je met een streng regime met vrijwel enkel eiwitrijke producten, maar al snel bouw je je voedingspatroon uit met gezonde extra voeding.

Overeenkomsten en verschillen tussen yoghurtdieet en eiwitdieet

Het yoghurtdieet en het eiwitdieet verschillen behoorlijk van karakter. Hoewel yoghurt net als het eiwitdieet natuurlijk de nodige eiwitten bevat, houdt iedere verdere vergelijking wel op. Het yoghurt dieet is immers gericht op de korte termijn, met alle nadelen van dien. Wie een crashdieet volgt, zal nadien snel weer op zijn of haar oude gewicht geraken. Dit komt door het jojo-effect. Het lichaam gaat simpelweg overcompenseren wanneer je in korte tijd extreem weinig calorieën binnenkrijgt.

Een eiwitdieet volgen is dan ook veel verstandiger. Deze dieetvorm duurt weliswaar langer dan een crashdieet, maar biedt veel meer voordelen. Je krijgt namelijk uitgebalanceerde voeding voorgeschreven, met vele vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft. Daarnaast is geleidelijk afvallen veel gezonder en verkleint de kans dat je uiteindelijk weer terugvalt en de kilo’s er weer aankomen. Ook zorgt het eiwitdieet voor een goed onderhoud van je spierstelsel hetgeen belangrijk is voor je stofwisseling.




Geen reacties


Puedes dejar el primero : )



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *