Het eiwitdieet vergeleken met het koolhydraatarm dieet

Eiwit dieetUit het grote aanbod van diëten zijn er twee populaire dieetvormen die hun waarde inmiddels aantoonbaar hebben bewezen: het koolhydraatarm dieet en het eiwitdieet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld crashdiëten (zoals het yoghurt dieet), hebben deze twee dieetvormen beduidend minder nadelen. De vraag is echter hoe het eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet zich tot elkaar verhouden. Wat zijn de overeenkomsten tussen beide diëten, en waarin verschillen ze? In dit artikel zullen we beide diëten nader toelichten en met elkaar vergelijken, zodat je de voor jou juiste keuze kunt maken.

Wat is het eiwitdieet?

Het eiwitdieet is een populair dieet en wordt dan ook door vele mensen gevolgd. Zoals de naam van het dieet al aangeeft, ligt binnen het eiwitdieet de nadruk op het consumeren van eiwitten. Het is de bedoeling dat je de inname van koolhydraten gaat beperken en gaat vervangen voor eiwitrijke producten zoals vlees, zuivel, schaaldieren en dergelijke. De achterliggende gedachte van het eiwitdieet is dat we te veel koolhydraten binnen krijgen, hetgeen zorgt voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Door deze pieken en dalen zijn we sneller geneigd meer en vaker te eten, waarbij het lichaam de overdaad aan suikers (want dat zijn koolhydraten) gaat opslaan als vet.

Wat is het koolhydraatarm dieet?

 

Ook het koolhydraatarm dieet is geënt op een vermindering van koolhydraten in het eetpatroon. Vaak wordt er binnen dit dieet een onderscheid gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten. In tegenstelling tot goede koolhydraten hebben slechte koolhydraten een hoge glycemische index, wat inhoudt dat er sneller een overschot aan glucose in je lichaam terecht komt en je daardoor eerder aankomt in gewicht. Goede koolhydraten vergen meer tijd van je lichaam om te verteren, waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt en minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Er zijn verschillende soorten koolhydraatarme diëten zoals het Atkins dieet, het Dukan dieet en het South Beach dieet.

Overeenkomsten en verschillen tussen het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet

 

Er zijn veel verschillende eiwitdiëten én veel verschillende koolhydraatarme diëten. Sommige koolhydraatarme diëten hebben veel eigenschappen van een eiwitdieet en andersom. Beide diëten hebben dus een overlap met elkaar. De overeenkomst tussen beide dieetvormen is het reduceren van inname van koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers waarvan we er doorgaans te veel consumeren en daardoor dikker worden.

 

Het belangrijke verschil tussen beide is het basale uitgangspunt: een eiwitdieet richt zich primair op het extra innemen van eiwitrijke voeding. Producten als vlees, vis, zuivel zijn dan ook rijkelijk vertegenwoordigd in het dieetschema. Bij sommige eiwitdiëten worden zelfs producten geleverd met extra toegevoegde eiwitten, bijvoorbeeld eiwitshakes. Eiwitten hebben vele voordelen: het lichaam verbruikt relatief veel energie om ze af te breken, ze ontnemen het hongergevoel en helpen de spieren te onderhouden.

 

Het koolhydraatarm dieet gaat in eerste instantie voor beperking van koolhydraten. Daarbij wordt de aard van koolhydraten vaak nader bekeken: er zijn goede en slechte koolhydraten en met name de slechte koolhydraten dienen volledig te worden vermeden. Wel wordt er bij koolhydraatarme diëten regelmatig eiwitrijke voeding als alternatief aangeprezen, hetgeen overeenkomt met het eiwitdieet.




Geen reacties


Puedes dejar el primero : )



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *