Blog


Een eiwitdieet volgen

Een eiwitdieet is een verantwoorde en goede keuze wanneer je van plan bent om te gaan afvallen. Je kunt immers binnen een afzienbare tijd een goed resultaat behalen. Echter, er zijn meerdere eiwitdiëten waaruit je kunt kiezen. Daarbij kan de aard van deze diëten onderling behoorlijk verschillen. De duur van het dieet en de samenstelling van de voeding zijn vaak variabel. Wanneer je een eiwitdieet wilt gaan volgen, is het dus raadzaam om je eerst te verdiepen in het aanbod om daarna de voor jou meest passende keuze te maken. Wees daarbij realistisch, zodat je het dieet ook echt kunt volhouden.

Eiwitdieet en groenten

 

Welke eiwitdiëten zijn er?

Zoals gezegd zijn er meerdere eiwitdiëten die je kunt gaan volgen. Hoewel deze diëten in de kern redelijk overeenkomen, willen we toch de meest populaire eiwitdiëten nader toelichten. Zodat je een indruk krijgt van het aanbod en kunt gaan nadenken over het voor jou meest geschikte dieet.

Het Dukan dieet

Het Dukan dieet is bedaDukan eiwitdieetcht door dr. Pierre Dukan en wordt ook wel proteïnedieet genoemd. Het belangrijke uitgangspunt van dit dieet is om koolhydraten en vetten zo veel mogelijk te vervangen voor eiwitten. Het dieet kent 4 fasen, te weten de ‘aanvalsfase’, ‘doorloopfase’, ‘consolidatiefase’ en de ‘stabilisatiefase’. De aanvalsfase is de meest strenge fase, waarin mager vlees en magere zuivel de belangrijkste voorgeschreven producten zijn. Hierna volgt de doorloopfase, waarbij je de producten uit de aanvalsfase mag nemen plus onder andere enkele groensoorten. De derde fase (consolidatiefase) is bedoeld om niet terug te vallen in oude patronen, waardoor een jojo-effect zou kunnen ontstaan. Je kunt wederom wat nieuwe producten toevoegen aan je eetschema, maar dient tegelijkertijd 1 dag in de week enkel zuivere eiwitten te nemen. Tenslotte beland je in de stabilisatiefase, waarbij je een dag per week een puur eiwitregime aanhoudt. Het is de bedoeling dat je een nieuw eetpatroon hebt aangemeten dat je de rest van je leven zult volgen.

Het Vitadis dieet

Ook het Vitadis eiwitdieet van het Slanker Leven Plan is een effectieve methode om af te vallen. Logischerwijs staat binnen dit dieet ook de consumptie van eiwitten centraal. Het grote voordeel van dit dieet is dat je de eiwitrijke producten alsook recepten krijgt toegestuurd. Dit scheelt je natuurlijk een hoop tijd. Het dieet is grofweg opgebouwd uit twee stappen, namelijk een eerste fase welke geënt is op het snel verliezen van gewicht. Vervolgens is ook in dit dieet de tweede fase gericht op het stabiliseren van je nieuwe lichaamsgewicht. De focus ligt dan ook op een geheel nieuwe levensstijl die ervoor zorgt dat je voorgoed af bent van die overtollige kilo’s.

Het South Beach dieet

Ook het South Beach dieet kunnen we scharen onder de eiwitdiëten. En wederom is ook bij dit dieet het uitgangspunt om gefaseerd te komen tot een geheel nieuw eetpatroon waarbij je relatief weinig vet, enkel ‘goede koolhydraten’ neemt en behoorlijk veel eiwitten. Naast het onderscheid dat het dieet maakt tussen goede en slechte koolhydraten, richt dit dieet zich eveneens op het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn namelijk veel ongezonder dan onverzadigde vetten. Hoewel het South Beach dieet bekend staat om een vrij snelle gewichtsafname in de eerste periode, moet je wel rekening houden met het feit dat je in beginsel ook behoorlijk wat vocht verliest. Desondanks wordt het South Beach dieet gezien als een redelijk gezond eiwitdieet dat je helpt bij het afvallen.

Het dr. Frank dieet

Ook het dr. Frank dieet legt de nadruk op eiwitrijke voeding. En is bedacht door dr. Frank van Berkum. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, terwijl je relatief weinig calorieën tot je krijgt. Dit dieet richt zich dan ook voornamelijk op consumptie van vlees, zuivel en vis. Het dieet is een succesrijke methode gebleken om op korte termijn gewicht te verliezen, maar richt zich daarentegen niet specifiek op een geheel nieuwe levensstijl ten aanzien van je eetpatroon. Dit komt vanwege de lage voorgeschreven hoeveelheid aan vezels uit graan- en volkerenproducten, hetgeen een belangrijke voedingsstof is voor je lichaam. Je kunt dus prima afvallen met het dr. Frank dieet, maar besef dat dit geen dieet is om uiteindelijk de rest van je leven te volgen.
Eiwitdieet Henk Kapitein

Waar let je op als je een eiwitdieet gaat volgen?

Er is dus een groot aanbod van eiwitdiëten waaruit je kunt kiezen. Allereerst is het belangrijk om een doel voor jezelf te formuleren. Hoeveel wil ik afvallen, in welke termijn moet dit gebeuren en is mijn doel realistisch zijn belangrijke vragen om voor ogen te houden. Wanneer je echt gaat voor de lange termijn, let er dan op dat je eiwitdieet voldoende voedingsstoffen bevat. Uiteraard is het ook raadzaam om te kijken naar de voorgeschreven producten per dieet: indien je niet van vis houdt kun je beter geen dieet kiezen waarin de consumptie van vis rijkelijk is vertegenwoordigd. Bekijk voor meer informatie over de verschillende eiwitdiëten, de eigen websites, zoals die van het Dukan dieet.

Continuar leyendo →



Groene smoothies, doe eens gezond!

Groene smoothiesDe meeste mensen hebben tegenwoordig wel een blender in huis. Of een mixer. En indien je er geen hebt, adviseren we je met klem een aanschaf te overwegen. Met een blender maak je namelijk in een handomdraai gepureerde vruchten of fruit, of een combinatie van beiden. En zo maak je de lekkerste smoothies, welke veelal caloriearm zijn en daarnaast vol zitten met gezonde vitamines en mineralen. Smoothies zijn dan ook een goede ondersteuning tijdens het afvallen, maar ook bedoeld voor mensen die gezond willen leven en in een kort tijdsbestek een vitaminebom wensen te maken. In dit artikel gaan we nader in op smoothies, en dan specifiek de zogenaamde groene smoothies.

Wat zijn groene smoothies?

Wanneer we spreken over groene smoothies, doelen we meestal op smoothies gemaakt van groene bladgroenten in combinatie met fruit en water. Daarbij zijn vele toevoegingen naar eigen gerief mogelijk. Deze smoothies worden simpelweg gemaakt door de ingrediënten in een blender te stoppen en te pureren tot een drinkbare substantie.

Groene smoothies zijn over het algemeen erg gezond. Groene bladgroenten bevatten namelijk veel vitamines, antioxidanten, mineralen en vezels. Het is algemeen bekend dat deze voedingsstoffen de kans op hoge bloeddruk, kanker en hart- en vaatziekten behoorlijk kunnen verminderen. Daarnaast is uit wetenschappelijke studie gebleken dat zo’n 100 gram groene bladgroenten de kans op diabetes type 2 met circa 15 % vermindert. Groene bladgroenten zitten onder andere vol met vitamine C, E en K alsook kalium, magnesium, ijzer, foliumzuur en dergelijke. Deze stoffen helpen mede om je immuunsysteem te versterken.

Hoe maak ik groene smoothies lekker?

Natuurlijk is het voor de meesten geen feestje om bijvoorbeeld andijvie en spinazie met water in een blender te stoppen, te mixen en daarna op te drinken. Gezond, maar echt lekker kun je het niet noemen. Daarom wordt aan de smoothie fruit toegevoegd. Sterker nog, meestal bevat een groene smoothie iets meer fruit (60%) dan groente (40%). Dit komt de smaak ten goede, want fruit is veelal zoeter. Daarnaast is ook fruit erg gezond, ons lichaam heeft het nodig. Er zijn vele recepten op het internet te vinden, maar je kunt natuurlijk ook zelf wat uitproberen. Dat is het leuke van smoothies, kies de producten die jij lekker vindt. Of je nu banaan, mango of kiwi toevoegt, indien je de verhouding 60/40 in ogenschouw neemt zit je meestal goed.

Overige tips

Een koude groene smoothie is vaak extra lekker. Voeg dus wat ijsklontjes toe bij de ingrediënten om je gezonde drank extra verfrissend te maken. Indien je vaak sport, is het raadzaam om eiwitten toe te voegen aan je smoothie. Zo onderhoud je je spieren. Je kunt dit doen door wat zuivel toe te voegen, zoals (magere) melk, kwark of yoghurt. Probeer ook zo veel als mogelijk te variëren. Blijf niet vasthouden aan één recept, maar blijf experimenteren. Naast het feit dat je steeds weer verrast zult worden, zorg je hiermee ook voor een optimale inname van verschillende voedingsstoffen. Tenslotte raden we je aan vooral verse groenten en fruit te namen. Veel gezonder en zeker ook lekkerder!

Continuar leyendo →